ACM ICPC

رقابت بین المللی برنامه نویسی دانشگاهی (ACM ICPC)

رقابت های بین المللی برنامه نویسی دانشگاهی (International Collegiate Programming Contest) یا ICPC مسابقه ی برنامه نویسی کامپیوتر است که هر ساله بین دانشگاه های جهان برگزار می شود. اسپانسر مسابقات شرکت IBM می باشد. این رقابت ها تحت نظارت دانشگاه Baylor و انجمن رسمی رشته ی کامپیوتر(Association for Computing Machinery یا ACM) و با مدیریت پروفسور William B. Poucherدر بخش های مجزا در شش قاره ی جهان برگزار می شود.

تاریخچه:

ICPC در پی مسابقه ای که در دانشگاه A&M تگزاس آمریکا در سال 1970 و به میزبانی شعبه ی Alpha انجمن دانش کامپیوتر Upsilon Pi Epsilon (UPE) برگزار شد، به وجود آمد. این مسابقه توسط یک رقابت چند نفره که در سال 1977 و با کمک انجمن ACM برگزار شد، به شکل امروزی درآمد.

از سال 1977 تا 1989 مسابقات به طور کلی شامل تیم هایی از دو کشور آمریکا و کانادا بود. از سال 1989 با مدیریت دانشگاه Baylor و زیر نظر انجمن ACM و با حمایت اساسی گروه های تجاری، ICPC به مسابقه ای در سطح جهانی مبدل شد؛ به طوری که در سال 2005 ، 48 کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند.

از زمان آغاز حمایت مالی شرکت IBM در سال 1997، میزان شرکت در مسابقات به نحو قابل توجهی افزایش یافت. در سال 1997، 840 تیم از 560 دانشگاه و در سال 2007، 6700 تیم از 1821 دانشگاه در این رقابت ها شرکت کردند. تعداد تیم ها با رشد 10 تا 20 درصدی در هر سال همراه بوده و پیش بینی می شود که در آینده این آهنگ سریع تر شود.

فینال های جهانی ICPC، مرحله ی آخر مسابقات است. در طول زمان، رقابت های فینال تبدیل به مسابقاتی 4 روزه شد که در مناسب ترین مکان برگزار می شود. تیم های قهرمان توسط نام کشورشان مشخص می شوند و از طرف انجمن ACM جوایزی دریافت می کنند.

قوانین مسابقه:

ICPC یک مسابقه ی تیمی است. قوانین فعلی بیان می کنند که هر تیم باید متشکل از سه دانشجو باشد. شرکت کننده ها باید دانشجویانی باشند که کمتر از 5 سال از تحصیلات دانشگاهی آنها سپری شده باشد. دانشجویانی که دو بار در فینال جهانی و یا پنج بار در مسابقات منطقه ای شرکت کرده اند، نمی توانند دوباره در مسابقه شرکت کنند.

در طول مسابقه، تیم ها پنج ساعت زمان دارند تا به سوالات برنامه نویسی پاسخ دهند. تعداد سوالات بین 8 تا 11 سوال متغیر است(به طور رایج 8 سوال برای مسابقات منطقه ای و 10 سوال برای مسابقات فینال). حل سوالات باید در قالب زبان C، C++ و یا Java باشد. سپس برنامه ها با داده های آزمایشی اجرا می شوند. اگر برنامه ای نتواند پاسخ صحیح به این داده ها بدهد، به تیم فرستنده ی برنامه اطلاع داده می شود و این تیم می تواند برنامه ی دیگری بفرستد. برنده تیمی است که بیشترین سوالات را به صورت صحیح حل کند. اگر امتیاز چند تیم با هم مساوی شود، رده بندی بر اساس زمانی که پاسخ صحیح فرستاده شده، صورت می گیرد؛ به این صورت که زمان کمتر امتیاز بیشتری دارد. بعلاوه هر پاسخ اشتباه 20 دقیقه به زمان حل هر سوال می افزاید. در مقایسه با رقابت های برنامه نویسی دیگر(مانند International Olympiad Informatics) ، ICPC ویژگی های خاصی دارد که از جمله ی آنها می توان به دشواری حل سوالات(8 سوال در 5 ساعت) اشاره کرد. ویژگی دیگر این است که هر تیم از یک کامپیوتر استفاده می کند در حالی که تیم ها دارای سه عضو هستند و این موضوع، فشار زمان را بیشتر می کند. برنده شدن در مسابقه در گرو کار گروهی خوب و توانایی تحمل فشار مسابقه است.

مسابقات منطقه ای و فینال های جهانی:

مسابقه از مراحل مختلف تشکیل شده است. بسیاری از دانشگاه ها، مسابقات داخل دانشگاهی برگزار می کنند تا شرکت کنندگان در مرحله ی منطقه ای را مشخص کنند. سپس دانشگاه ها در رقابت های منطقه ای شرکت می کنند. برندگان مسابقات منطقه ای به فینال جهانی راه پیدا می کنند. در مسابقات منطقه ای بیش از یک تیم از هر دانشگاه می تواند شرکت کند در حالی که در فینال های جهانی فقط یک تیم از هر دانشگاه می تواند حضور یابد. از هر منطقه حداقل یک تیم به فینال جهانی می رود. مناطقی که دارای تعداد زیادی تیم شرکت کننده هستند، می توانند بیش از یک تیم به مسابقه ی فینال بفرستند. همان طور که گفته شد، هیچ شرکت کننده ای نمی تواند در بیش از دو فینال جهانی شرکت کند.


 

/ 2 نظر / 8 بازدید
اس ام اس باحال

سلام به شما دوست خوبم از اينکه به وبلاگ شما آمده ام بسيار خوشحالم و مطمئن هستم که اين بار آخرم نيست که به سراغتون ميام اگه هم اهل تبادل لينک هستيد من رو با نام اس ام اس باحال لينک کنيد بعد به منم خبر بديد و بگيد با چه نامي لينکتون کنم به اميد ديدار مريم صـ از اصفهان بازديد وبلاگ من روزي 2500 page rank 3 http://iranhome.blogfa.com/

طنین سکوت

سلام اطلاعات کاملی بود . ممنونم