تجارت الکترونیک

تاریخچه پیدایش تجارت الکترونیک در جهان ما را متوجه یک ایرانی الاصل می کند.

یک شب پییر امیدیار با دوست خود که عاشق جمع آوریpez بود (یک نوع شیرینی) مشغول خوردن شام بود که دوستش از اینکه شریکی برای ایجاد کلکسیون ندارد گله کرد. امیدیاربه او پیشنهاد کرد از اینترنت برای پیدا کردن شریک تجارت خود استفاده کند. بنابراین در وب سایت خود بخشی را برای این موضوع اماده کرد.برنامه ای که روی وب سایت خود ایجاد کرد به کاربران امکان لیست کردن وسایل خود از جمله کلکسیون دوستش را نیز می داد.

در مدت کوتاهی افراد بسیاری فروشنده و خریدار برای اقلام لیست شده بر روی سایت پیدا شدند و معاملات بسیاری از این طریق صورت گرفت. مهندس جوان با مشاهده این موضوع تصمیم گرفت که سایتی مجزا برای این کار ایجاد کند که به نام eBay شروع به کار کرد.

پس از مدتی شغل خود را در شرکت General Magic  رها کرد و تمام وقت خود را صرف این سایت کرد.

پس از مدتی شعبه های eBay را در آلمان، کانادا، ژاپن و استرالیا ایجاد کرد و درآمد بسیار بالای آن او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان (چهل و سومین نفر) تبدیل کرد.

تجارت الکترونیک در ایران وجهان:

سه کشور دانمارک امریکا و سوئد رتبه های اول تا سوم را در تجارت الکترونیک به خود اختصاص داده اند. در سال 2005 در میان کشورهای مختلف ایران از نظر تجارت الکترونیک به عنوان 59امین کشور معرفی شده است که نسبت به دو سال قبل دو پله نزول داشته است. در خاورمیانه ایران در میان هشت کشور رتبه هفتم را دارد و اگر کشورهای امارات کویت و قطر را هم حساب کنیم رتبه ایران باز هم کاهش پیدا خواهد یافت. کشورهای حوزه خلیج فارس از سال 2002 دویست درصد رشد داشته اند! رشد ایران در سالهای اخیر معادل صفر بوده است.

دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران:

تجارت الکترونیک یکی از شاخه های فن آوری ارتباطی و  اطلاعاتی  (ICT ) است. به همین دلیل سواد عمومی در این زمینه یکی از ضروریات بهره مندی از این تکنولوژی است. متاسفانه سطح سواد عمومی امروز جامعه ما را در پیشرفت در این موضوع یاری نمی کند. البته عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران دلایل مهم تری دارد که تا این مسایل حل نشود کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش است. از جمله این دلایل نبودن قوانین مدون و مصوب تجارت الکترونیک است (قانون تجارت الکترونیک در سال 1382  در مجلس تصویب شد ولی هنوز کاربردی نشده است.) همچنین فقدان نظام بانکداری الکترونیک عدم پشتیبانی شرکت های فعال در این زمینه  عدم دسترسی عموم مردم به رایانه و اینترنت عدم اموزش همگانی از طریق رسانه های گروهی و عدم آگاهی از مزایای آن از دیگر دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران است.

زیرساخت های لازم:

 گسترش تجارت الکترونیک نیازمند زیرساخت های اساسی از جمله پول الکترونیک بانکداری الکترونیکی امضای دیجیتال و امنیت شبکه های اینترنتی است . دکتر سعادت پور مظفری استاد دانشگاه امیر کبیر با اشاره به اینکه این زیرساخت ها پایه تجارت الکترونیک است می گوید هنوز بسیاری از این ها شکل نگرفته است وهنوز بانکهای کشور به شبکه های رایانه ای وصل نیستند که این موضوع پیامدهای بعدی را با کندی مواجه می کند.

/ 0 نظر / 11 بازدید